Om ryska och hur jag börja läsa när jag va liten

För en månad sen började jag med ryska språk. Var dags att lära sig ett nytt språk.  Det ska jag inte berätta för mina föräldrar och sen ska jag bara överraska dem när jag kan lite mer. De andra språk jag tänkte att lära mig är spanska och ungariska och sen måste jag leta efter min tyska som ligger nånstans bak i huvet och väcka den.
Hmmm..i alla fall..tillbaka till ryska..man måste lära sig läsa och skriva från början och det är det som är mest intressant med det där språket (för mig). Som ett litet barn sitter jag och försöker koppla ihop de konstiga tecken framför mig. Och det gör mig tänka om hur det var när jag var liten och började läsa. Jag bara kommer ihåg den där "aha efekt" när jag helt plötsligt insåg hur det funkar. Det var innan jag började gå på skolan men efter mina föräldrar försökte lära mig bokstäver på alla olika sätt. De trodde jag var som min brorsa som kunde läsa när han var 3 år gammal. Så när jag fyllde tre år fick jag mit första alfabet av min pappa. Jag tyckte det var jättefint =) och jag använde det för alla möjliga lekar men inte för att lära sig läsa =) Det var min mamma som insåg att böcker hade jag för att se vackra färgstarka bilder, för att bygga och rita och att det var mycket roligare att hoppa över böckerna och springa mellan dem än att bläddra genom dem. Men en dag hände det och jag kunde läsa bara för att jag ville vara lika duktigt som min bror =) Snipp snapp snut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback