Uppsatsen

Som det inte räckte med alla de politiska debatter på TV (som jag gillar att följa), kollar jag på en debatt hela dagn redan. Det är en debatt som jag har arrangerat i Slovakien. Sex kvinnor pratar om könsroller i det slovakiska samhället. Nu är min uppgift att göra transkript och då gör jag det. Mycket intressant och mycket långsamt. Jag har gjort 35 minuter på mer än 7 timmar. Jag tror att jag kan de 35 miniuterna utantill redan. Jätteintressant. Och jättebra att göra transcript för att då märker jag mycket mer än att "bara" lyssna på det. Och..oj vilket patriarchalt samhälle har vi i Slovakien. Där män tillåter kvinnor att göra det de gillar att göra i sin fritid och där män hjälper kvinnor att städa och laga mat. Och kvinnorna är glada för att de är tillåtna att göra det och att de har fått hjälp av sina män. Hmm..Borde jag vara glad att de tillåter och hjälper eller borde jag vara ledsen att poängen med jämtställdheten är lite bort tappad. 
Jag är faktist jättenyfiken hur ska det bli i de svenska grupper.

Kommentarer
Postat av: sidekick

Hur blev det i den svenska gruppen?
Jag hör ofta uttryck som "mannen hjälper till" i Sverige också, i svenska sammanhang.
Och nog handlar det mycket om att den svenska pojkvännen tillåter ofta här också. som jag märkt det.

Postat av: Kristina

I mina grupper (some ar faktiskt bara 20 manniskor tillsammans) sa de mest: "Vi delar upp" Alla visste om konsroll fordelning och just mannen var ganska aktiva med att ta bort det. De insag att det var orattvist och att med mindre stereotyper lyckas man med mer i samhallet. De visade mycket respect mot kvinnor. Men jag vet att man kan inte "apply" det "on" hela samhallet, men det har ar en bra tacke att prata om genus, skriva om det och analysera det, hjalper till att inse problemet och leder till en losning.

2007-01-09 @ 13:45:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback