Lite mer om förebilder och alkohol

Åsa H. för ett par dagar sen skrev en blog om förebilder. Då diskuterades mer de som är aktiva i politik och är verkligen "public property".  Igår fick jag ett mail från min handbollkompis. Mailet var till hela laget för att ett fest (arrangerat för att förbättra relationer mellan damlag och herrlag och att ha det roligt..hmmm) närmar sig och det behövs att fixa lite saker. En del av mailet gjorde mig verkligen ledsen. Det stod där att herrarna kommer redan till festen lite runda i fötterna och att vi (tjejer) borde också komma lite avslapnade. Det stod ingenting om alkohol i mailet men visst var det klart utan tvekar.
Det är bra att slapna av men varför med hjälp av alkohol..? Fy f.. det finns så många andra olika sätt att slapna av. Jag blev verkligen ledsen för att de där tjejerna spelar jag med och jag kan säga att de kan visa glädje och ha det roligt på träningar och  är duktiga handbollspelare utan alkohol!!!! De har inga problem att prata med varandra och vara sociala. Alkohol är verkligen onödigt i det här laget. Aha men tillbaka till förebilder. Tjejen som skrev mailet är lärare. Jag är säkert att hon är akcepterad av studenter och hennes asikter "väger mycket". Att alkohol är än vanligt vara i hennes liv och hon pratar öppet om det i koppling med social liv och fun är ett klart budskap att det är bara bra så. Då kännde jag mig lite hjälplös men å andra sida, det är jag inte. Jag kan göra samma sak som hon. Visa att det är helt normalt att ha det roligt utan alkohol och droger. Man kan slapna av, man kan skratta ihjäl sig, man kan prata med människor utan att vara berusad. Moreover..man kan köra bil hem från festen, man kan spela handboll dagen efter utan att ha huvudverk eller känna sig snurrigt, man kan spela säkert och det viktigaste - man kan vara säkert att alla upplevelser är på riktigt!


Kommentarer
Postat av: Fredrik

Jag tycker du ska visa denna text för hon som du fick mailet från...

2006-02-23 @ 11:27:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback