Åldersgränsen

Nu sitter jag här och istället av att plugga skriver jag en blogg..men jag var tvungen för att jag tänker om nåt sånt.. Man vill sänka rösträtt till 16 år vilket är jättebra tycker jag. Unga människor skulle delta och vara mer engagerade MEN...hur kommer det att bli med åldersgräns i Systembolaget till exempel? Skulle man sänka åldergränsen med? Och om INTE, då har vi här dubbel moral - unga människor är tillräckligt mogna att bestämma om politik och framtiden men inte om alkohol...
Ni har kanske svar för mig..

Kommentarer
Postat av: Lisa

Det där är ett argument som funkar idag också. Rösträttsåldern är 18 och det är 20 på systemet. Men argumentet emot det är att kroppen inte är färdigutvecklad vid 18 års ålder. Hjärnan (vet man väl för lite om, men) anses väl kanske vara det dock. Men jag är tveksam till 16 år för rösträtt jag...Var det när jag var 16 själv också. Eller kanske ännu mer då.

Postat av: Kristina

Tack för det=) Jag tror att hjärnan är aldrig färdigutvecklad men jag förstår hur du menade. Yapp - jag håller med att 16 är kanske för tidigt. Några unga människor har ingen aning vad som händer, några skulle direkt till riksdagen, några känner att de inte vet tillräkligt mycket att bestämma.Å andra sida kan attityd förändras med rösträttsåldern..Jag ska fundera lite mer om det =)

2005-10-25 @ 16:53:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback